Městská obrazárna nově

Po dvou letech trvající stavební obnově zámku Litomyšl se městská galerie vrací ke kořenům a opět otevírá svoji obrazárnu na místě, kde se roku 1925 začala psát její dlouhá a spletitá historie. Nově vznikající galerii tehdy poskytl výstavní prostory majitel litomyšlského zámku, Albert kníže Thurn-Taxis a čerstvě založená instituce tak mohla o rok později oficiálně zahájit své působení na poli kulturního života ve městě. Pod vedením Václava Drbohlava a později Františka Laška se její pozice ustálila a galerijní sbírkový fond se díky mnohým akvizicím a darům rozrostl nejen kvantitativně, ale především ve smyslu kvalitativním.

Současná městská obrazárna je místem, jehož unikum tkví v symbióze ozvuku historie, spojeného s jedinečnou zámeckou atmosférou a revitalizace výstavních prostor a zázemí, kterou ideově realizovalo mladé brněnské architektonické studio MAAUS. Myšlenka nového začátku, v němž však nepokrytě rezonuje přetrvávající touha navázat na zlatou éru galerie pozdních 20. a 30. let zformovala kurátorský záměr nynějších i budoucích výstavních projektů konaných v obrazárně.

Dějinný naturel předurčuje městské obrazárně roli platformy pro prezentaci sbírkových předmětů galerie, současně se však vlivem aktuálního dění na poli výtvarného umění chce otevřít světu a přítomnosti. V duchu naplnění této duality je zde tedy v letošním roce prezentován výběr z díla české moderny a avantgardy, prostřednictvím kterého lze nahlédnout do sbírky výtvarného umění městské galerie a rovněž velkoformátový panoramatický obraz Ecce Homo hostujícího multimediálního umělce Daniela Pešty. Hodnotné jádro galerijní sbírky, pocházející převážně z daru, který městu Litomyšl roku 1977 věnovala na přání Josefa Matičky jeho manželka, Anna Matičková, se tak ocitá vedle monumentální malby, v níž Daniel Pešta ztvárnil téma systematické devastace přírody a obavy o osud lidstva, jehož skutky jej neodvratně vedou k sebedestrukci.

Obrazy ze sbírky, jež jsou vizuálním dokumentem převratného procesu utváření nové výtvarné řeči počátku dvacátého století a současné malířské dílo, námětově oscilující na hraně mezi apokalypticky laděnou fantazií a reálně hrozící podobou skutečnosti, lze vnímat separátně či ve společném dialogu. V rámci této rozpravy pak může být kolektivní svědomí konfrontováno s řadou palčivých otázek týkajících se absurdity, kterou v sobě nese nepoměr mezi mnohdy uměle nadsazenou hodnotou výtvarného artefaktu a nedoceněným významem ochrany životního prostředí.

ADRESA:
Městská obrazárna
Státní zámek Litomyšl
Jiráskova 93
57001 Litomyšl

OTEVÍRACÍ DOBA:
Červen-srpen
/ Út-Ne 10.00-12.00, 13.00-17.00
Září/ Út-Ne 10.00-12.00, 13.00-16.00

VSTUPNÉ:
Plné
                        80 Kč
Studenti, senioři      40 Kč
Zdarma (děti do 18 let,  držitelé průkazů AMG, ICOM, ICOMOC, ZTP/P)

Městská obrazárna mohla být realizována díky laskavé podpoře Pardubického kraje.

 

Zajímají Vás příběhy vystavených obrazů?
Klikněte na obrázek  vybraného díla! Můžete si také stáhnout letáček

Josef Čapek, Hlava s cylindrem, kolem 1915, Sbírka Městské galerie Litomyšl   
Antonín Hudeček, Akt na louce, 1897, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Bedřich Feigl, Koupání, 1938, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Václav Špála, Ležící akt, 1912, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Emil Filla, Zátiší s hruškou, 1914, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Jan Zrzavý, Radniční schody, 1915. Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Jan Slavíček, Zátiší s ubrouskem, 20. léta 20. století, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Vincenc Beneš, Zátiší s vínem, kolem 1930, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Rudolf Kremlička, Tanečnice, 1930, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Jaroslav Panuška, Tůň, 1930, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Josef Váchal, Satyr a nymfa,, 1930, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Václav Špála, Kytice, 1931, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Jan Zrzavý, Zákoutí v Bretani, 1935, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Rudolf Vejrych, Akt s kyticí, 1934, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
František Tichý, Paříž s Eiffelovou věží, 1934, Sbírka Městské galerie Litomyšl
blank
Božena Jelínková-Jirásková, Kytice, 1930, Sbírka Městské galerie Litomyšl