Městská obrazárna nově
Po dvou letech trvající stavební obnově zámku Litomyšl se městská galerie vrací ke kořenům a opět otevírá svoji obrazárnu na místě, kde se roku 1925 začala psát její dlouhá a spletitá historie. Nově vznikající galerii tehdy poskytl výstavní prostory majitel litomyšlského zámku, Albert kníže Thurn-Taxis a čerstvě založená instituce tak mohla o rok později oficiálně zahájit své působení na poli kulturního života ve městě. Pod vedením Václava Drbohlava a později Františka Laška se její pozice ustálila a galerijní sbírkový fond se díky mnohým akvizicím a darům rozrostl nejen kvantitativně, ale především ve smyslu kvalitativním.
Současná městská obrazárna je místem, jehož unikum tkví v symbióze ozvuku historie, spojeného s jedinečnou zámeckou atmosférou a revitalizace výstavních prostor a zázemí, kterou ideově realizovalo mladé brněnské architektonické studio MAAUS. Myšlenka nového začátku, v němž však nepokrytě rezonuje přetrvávající touha navázat na zlatou éru galerie pozdních 20. a 30. let zformovala kurátorský záměr nynějších i budoucích výstavních projektů konaných v obrazárně.
Dějinný naturel předurčuje městské obrazárně roli platformy pro prezentaci sbírkových předmětů galerie, současně se však vlivem aktuálního dění na poli výtvarného umění chce otevřít světu a přítomnosti. V duchu naplnění této duality je zde tedy v letošním roce prezentován výběr z díla české moderny a avantgardy, prostřednictvím kterého lze nahlédnout do sbírky výtvarného umění městské galerie a rovněž velkoformátový panoramatický obraz Ecce Homo hostujícího multimediálního umělce Daniela Pešty. Hodnotné jádro galerijní sbírky, pocházející převážně z daru, který městu Litomyšl roku 1977 věnovala na přání Josefa Matičky jeho manželka, Anna Matičková, se tak ocitá vedle monumentální malby, v níž Daniel Pešta ztvárnil téma systematické devastace přírody a obavy o osud lidstva, jehož skutky jej neodvratně vedou k sebedestrukci.
Obrazy ze sbírky, jež jsou vizuálním dokumentem převratného procesu utváření nové výtvarné řeči počátku dvacátého století a současné malířské dílo, námětově oscilující na hraně mezi apokalypticky laděnou fantazií a reálně hrozící podobou skutečnosti, lze vnímat separátně či ve společném dialogu. V rámci této rozpravy pak může být kolektivní svědomí konfrontováno s řadou palčivých otázek týkajících se absurdity, kterou v sobě nese nepoměr mezi mnohdy uměle nadsazenou hodnotou výtvarného artefaktu a nedoceněným významem ochrany životního prostředí.
ADRESA:
Městská obrazárna
Státní zámek Litomyšl
Jiráskova 93
57001 Litomyšl
OTEVÍRACÍ DOBA:
Červen-srpen/ Út-Ne 10.00-12.00, 13.00-17.00
Září/ Út-Ne 10.00-12.00, 13.00-16.00
VSTUPNÉ:
Plné 80 Kč
Studenti, senioři 40 Kč
Zdarma (děti do 18 let, držitelé průkazů AMG, ICOM, ICOMOC, ZTP/P)
Městská obrazárna mohla být realizována díky laskavé podpoře Pardubického kraje.